dimecres, 20 de juny del 2012

Descripció i avaluació del projecte


Descripció del procés

Inicialment vam pensar en basar el projecte en el canvi de la Nora, una alumna, d’una escola a l’altra. No obstant això, un cop fet aquest plantejament als alumnes aquests van mostrar més interès per saber de la Bibiana Núñez, una de les mestres component d’aquest grup que el curs passat tenia als alumnes de l’escola de Girona i que actualment està com a mestra a l’escola de Salt.
Aquest escàs interès vers la Nora es deu a què fa poc que està a l’escola de Salt i es mostra tímida i reservada, per aquest motiu no va ser gaire engrescador pels companys de la nova escola. La mestra va observar aquesta reacció i els va comentar que els nens i nenes de l’escola de Girona abans eren els seus alumnes, aquest comentari va provocar que els hi “piques” la curiositat de saber més coses del passat de la seva mestra, de l’escola on havia estat els cursos anteriors i conèixer els alumnes que havia tingut en aquella escola. També va ser un incentiu el fet que ella, la mestra, a vegades els hi explicava anècdotes viscudes a l’altra escola i també els havia comentat que algun cop trobava a faltar als alumnes de Girona i que per això intentava mantenir el contacte amb ells sempre que podia.

Durant tot aquest procés totes dues components d’aquest miniprojecte vam mantenir el contacte per tal d’informar-nos sobre l’evolució i el desenvolupament del projecte. Un cop assabentada de l’inici del projecte a l’escola de Salt, la Cristina (mestra a l’escola de Girona) va poder reprendre el projecte tot aprofitant una recent visita a l’aula per part de la Bibiana. Aquesta visita va alegrar molt als alumnes i va ser positiu i motivador per tal d’iniciar el projecte.

El primer contacte el van iniciar els alumnes de l’escola de Salt tot enviant un correu electrònic on exposaven una breu presentació de qui són (a nivell grupal) i on manifestaven interés per saber com estan els alumnes de l’escola de Girona i conèixe’ls.

El segon missatge el van realitzar els alumnes de l’escola de Girona fent una lectura inicial del correu rebut i elaborant una resposta on plasmaven una breu presentació del grup classe i responien a les preguntes que els hi havien realitzat. En aquest correu els alumnes de l’escola de Girona també van sol·licitar rebre imatges de l’escola de Salt i conèixer amb més profunditat els nens i les nenes amb els que estan intercanviant missatges i comentaris.

Les demandes sol·licitades en aquest segon correu van ser respostes pels alumnes de l’escola de Salt. Un cop llegit el missatge dels seus nous amics es van posar en marxa i van dedicar algunes sessions a aprendre el funcionament d’una càmera fotogràfica, a realitzar diverses fotografies de les instal·lacions de la seva escola, a descarregar-les a l’ordinador, a canviar-ne el nom i a insertar al correu les imatges seleccionades.

A la sessió següent els infants de Girona van llegir el missatge rebut i van observar i comentar les fotografies de l’escola de Salt. Tot seguit van iniciar el mateix procés que van realitzar els alumnes de Salt a la sessió anterior, finalitzant amb l’enviament d’un correu amb imatges de l’escola de Girona incloses.

L’altra sessió realitzada pels alumnes de Salt va consistir en llegir el missatge rebut i observar i comentar les imatges de l’escola de Girona. Posteriorment, els infants van realitzar unes fotos d’ells mateixos i van descarregar-les a l’ordinador canviant el nom i posant el seu nom propi. Paral·lelament van escriure en una plantilla els seus noms i països d’origen per poder presentar-se de manera ordenada. Les fotos individuals i els escrits de presentació el va enviar cadascun d’ells pel correu electrònic per tal d’aproximar-se una mica més a nivell individual.

Vam finalitzar el projecte amb una sessió conjunta, ambdues escoles alhora. En aquesta sessió tots els alumnes van poder vivenciar una videoconferència mitjançant l’Skype.

Avaluació de l’aprenentatge aconseguit

Primerament volem exposar la nostra satisfacció vers els resultats obtinguts en la realització d’aquest projecte ja que els alumnes d’ambdues escoles han manifestat que han gaudit molt d’aquest. Creiem que si es continua el projecte durant els pròxims cursos es podran crear diversos grups per tal de fer la comunicació més fluida i afavorir així una participació més activa de tot l’alumnat. En gran grup, com s’ha realitzat actualment el projecte, ha estat una mica difícil de gestionar i ha esdevingut un procés lent i costós. És per aquest motiu que s’han aprofitat algunes sessions de desdoblament (amb mig grup) tot i que els correus eren a nivell de gran grup, és a dir, un missatge per escola. Aquest fet ha provocat que els alumnes no hagin pogut aprofitar, com cal, les sessions per tal d’escriure a nivell individual els seus propis comentaris i exposar els seus interessos.

Com a iniciació en el correu electrònic ha estat molt interessant i innovador pels alumnes, sobretot en aquestes edats, ja que varem detectar que gairebé cap alumne sabia com funcionava un correu electrònic ni per a què servia exactament. No obstant això, alguns infants sabien que s’usa per a comunicar-se i alguns, fins hi tot, ho havien vist fer als seus pares a casa. Molts dels alumnes creien que el correu electrònic era una mena de xat i que l’altre escola ho estava visualitzant tot en temps real.
Constatem que els ha agradat molt i que han après moltíssim, per exemple com fer fotografies i descarregar-les a l’ordinador, així com canviar el nom d’aquestes i afegir el “titol” de la fotografia. També s’han sorprès al descobrir que per correu electrònic i d’una manera molt senzilla poden enviar diverses fotografies a la vegada, ja que inicialment creien que era necessari enviar un correu per a cada fotografia.

Poder vivenciar una videoconferència i veure els alumnes amb els que s’han estat comunicant per correu durant unes setmanes ha estat digne de veure-ho; els ha agradat moltíssim i les cares dels infants reflexaven una emoció díficil de descriure. El fet de ser dues escoles on hi predomina la interculturalitat fa que alguns alumnes ens hagin comentat que ja havien realitzat alguna videoconferència amb els familiars que viuen lluny, al seu país d’origen.

Desprès de tot aquest projecte, els alumnes han proposat visitar l’escola que han conegut a través del correu electrònic. Sabem que aquest curs és impossible per manca de temps, però no descartem que es pugui realitzar una trobada durant el proper curs i visitar les escoles amb els alumnes.

Ens ha estat una mica complicat seguir la seqüenciació programada ja que que hem iniciat el projecte a final de curs, amb les tasques que aquesta època comporta per part del professorat i el cansament dels alumnes en èpoques de tanta calor i amb les vacances d’estiu tan aprop.

Les mestres hem gaudit molt de poder apropar aquests aspectes tecnològics a les nostres escoles i als nostres alumnes ja que la situació socioeconomica de la majoria d’aquestes famílies fa que que hi hagi força mancança de TIC a la majoria de les seves cases. També ha estat enriquidor poder conèixer alumnes d’una escola i de l’altra.
Per part de Bibiana Núñez, mestra de Salt, ha estat un xic més difícil gestionar el projecte ja que és una escola de doble línia. Concretament el curs de 2n en el que s’ha realitzat el projecte assisteixen a l’aula d’informàtica en tres grups barrejats d’A i B.
A la Cristina Collado, com a tutora a l’escola de Girona d’una sola línia, li ha estat una mica més fàcil gestionar aquestes sessions. La complicació ha estat, tal com s’ha esmentat anteriorment, compaginar aquest projecte amb la resta de projectes i activitats que es realitzen a l’escola.

Aquest projecte, encarat des d’una visió psicopedagògica, ens ha ajudat molt a què tots els alumnes es veiessin implicats d’una manera o una altra. Els alumnes que més els hi costa o tenen algun tipus de dificultat o NEE (necessitat educativa especial) han estat engrescats pels alumnes que tenen més facilitat a l’hora de realitzar els aprenentatges. D’aquesta manera hem potenciat també una ajuda entre iguals que ens ha permès treballar també aspectes d’intel·ligència emocional, de pertinença al grup o de comportament.
Com que també hem aprofitat aquesta comunicació per presentar les nostres respectives escoles i ho hem fet públic als blocs de les escoles, ha permès que tota la comunitat educativa (claustres, famílies i entitats col·laboradores amb l’escola...) poguessin ser partícips d’aquest projecte i d’aquesta comunicació. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada