dimarts, 24 d’abril del 2012

CAS KITE: Àudio-contes sobre el circ


CAS
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén

Els alumnes de tercer de l’escola, grup més cohesionat i més motivat per realitzar les activitats proposades, seran els encarregats de realitzar uns àudio-contes sobre el circ per penjar al bloc de l’escola. Aprofitant l’any del cooperativisme hem volgut treballar el projecte del circ, un bon exemple de cooperació.

Índex
Contingut
Accés al text
Context general
Experiència en ensenyament
7 anys
Al text
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
-Nivell usuari avançat.
-Coordinadora d’informàtica fa 4 anys.
-Les fa servir a l’escola i a casa.
Al text
Tipus d’escola
Infantil i primària

Localització del centre
Poble gran
Al text
Connexió
Internet banda ampla

Localització dels recursos tecnològics
-Aula d’informàtica amb 18 ordinadors.
-Aules ordinàries
Un ordinador per aula per fer els racons.
-Portàtils
Un portàtil per curs a infantil i un portàtil per aula a primària.
-Despatxos:
6 ordinadors: 3 a disposició de l’equip directiu, 1 per administració i 2 per treball dels mestres.

Situació sòcio-econòmica dels alumnes
Nivell sòcio-econòmic mig-baix.
Al text



Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
3r curs
Al text
Àrea/Unitat
Coneixement del medi
Llengua catalana
Al text
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
-Cerca d’informació al Google.
-Escriptura en word o open office.
-Gravar amb audacity.
-Cercar músiques a una web.
Al text
Nivell d’aprenentatge esperat
-Saber cercar informació al Google.
-Conèixer les funcions bàsiques de l’Audacity.

Tipus d’activitat
Audioconte sobre el circ.

Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
-Internet (Google).
-Audacity
-Word o Open Office.
-Web: Free play music.
Raó per la qual la fa servir
Interdisciplinarietat utilitzant les noves tecnologies.

Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
-Cercar informació a la Google sobre el circ.
-Escriure la nostra història sobre el circ.
-Escriure el conte en Word o open office.
-Gravar el audio-conte amb Audacity.
-Cercar música a Free Play Music per posar de fons en el nostre conte.
Al text



Dificultats trobades
- Problemes al gravar la veu.
- Inserir música que ens agradi i ens permeti escoltar la nostra veu.
-Problemes amb el soroll de fons per gravar els contes.

Ajuda / col·laboració emprada
-Ajuda dels altres mestres per treballar els aspectes relacionats amb el circ.

Rol del mestre
-Programació de les sessions: pautar les sessions que dedicarem a cada “pas” de la unitat.
-Mostra d’opcions bàsiques de cada programa.
-Guia: recolzament en tot moment per dur a terme les diferents activitats.
Al text
Rol de l’estudiant
-Realitzar les activitats de manera organitzada i sabent en tot moment quin procés va primer.
-Realitzar el muntatge del “audioconte”.
Al text
Resultat
Observacions
-Ha costat molt el procés final.

Avaluació de l’aprenentatge
-Escoltar i llegir el resultat final, avaluació continuada

Lliçó apresa pel professor
-Cal gravar en espais que generin menys soroll.
-Els alumnes han gaudit molt de l’activitat.
-S’ha de mantenir molta organització en tot moment.
-Els alumnes necessiten molt l’aprovació del/de la mestre/a.


Història complerta

Entrevistador: Voldria demanar-te si ens pots explicar un cas o una història sobre l’ús de la tecnologia a l’aula que t’hagi semblat una gran experiència.

Professor: Oi tant, curiosament aquest curs estem treballant un projecte sobre el Circ que ens va oferir moltes idees per treballar-ho. Vam decidir fer uns àudio-contes, aprofitant per potenciar l’aprenentatge de la llengua catalana i el coneixement del medi, utilitzant moltes tècniques amb la poca tecnologia que tenim al nostre abast.

Entrevistador: Vol dir que no teniu gaires recursos tecnològics?

Professor: Doncs la veritat és que tenim forces ordinadors però no funcionen tal i com voldríem. Disposem de portàtils, però només un per aula i hem de treballar a l’aula d’informàtica.

Entrevistador: I quants alumnes són a la classe?

Professor: Treballem amb alumnes de 3r, una classe de 24 alumnes.

Entrevistador: I amb tants alumnes, com s’ho fa per realitzar l’activitat?

Professor: Ens dividim la classe en dos, un grup va amb mi a l’aula d’informàtica mentre l’altre grup està a l’aula amb la seva tutora.

Entrevistador: Ha exposat que vol potenciar la llengua catalana.

Professor: Sí, estem a una escola amb força immigració i no sol ser la llengua més emprada, tot i que és vehicular a l’escola. Aprofitem aquests tipus d’activitats per ajudar als nens a comunicar-se en aquesta llengua.

Entrevistador: I d’on va sorgir la idea de fer àudio-contes?

Professor: A l’escola va arribar la informació d’un concurs d’àudio-contes i els alumnes es van animar a realitzar-los. Tenien ganes de sentir “la nostra veu a l’ordinador” i poder posar-hi música i modificar la veu.

Entrevistador: Però realitzen les activitats individuals o en grups?

Professor: La veritat que alguns es van agrupar, tot i que en un principi es va plantejar una activitat individual però alguns companys es van agrupar per fer diferents personatges i veus en els seus contes.

Entrevistador: Molt bé. I amb quins programes heu treballat tot el procés, necessitareu més d’un oi?

Professor: S’ha intentat que treballin amb programari lliure per poder tenir-ne accés en un futur en els seus propis ordinadors i al bloc de l’escola tenen els enllaços per poder descarregar-los. Aquests programes són: l’Open Office, l’Audacity i el GIMP. D’aquesta manera també hem tingut en compte que les músiques utilitzades en els àudio-contes siguin d’accés lliure, sense drets d’autor i ens hem centrat en la pàgina “http://freeplaymusic.com” on poden trobar moltes músiques diferenciades per categories, sentiments ...

Entrevistador: Ha d’estar tot molt pautat... com s’ha organitzat per fer les diferents tasques?

Professor: Primerament ja han treballat l’estructura del conte a l’aula amb els grups d’expressió escrita, realitzats per la tutors. A partir d’aquí s’elaboren els contes que posteriorment graven i escriuen a l’ordinador. Mentre uns quants alumnes graven les seves veus amb l’Audacity, els altres estan copiant els seus textos a l’ordinador i donant-li forma amb les eines del processador de textos.

Entrevistador: S’han de destinar moltes sessions per realitzar l’activitat?

Professor: Si, es treballa amb moltes sessions. Es dedica una sessió complerta a cercar la música “de fons” per fer-hi el nostre conte a sobre. Dues sessions per a donar forma i cos al conte amb el processador de textos i cinc sessions per la gravació i el muntatge.

Entrevistador: Ha dit cinc sessions?

Professor: Es clar, necessiten gravar la veu i agrupar les pistes en una sola per escoltar-ho tot seguit. Desprès han d’importar la música que han descarregat prèviament a la web recomanada. Un cop tenen la música i el conte gravat arriba el muntatge. Han de moure i treballar amb les pistes per tal que soni més fort o més fluix on els hi interessa, comenci més aviat o més tard a parlar...

Entrevistador: Però això és una feinada, el professor quin paper té en aquest procés?

Professor: En un principi només fa de guia i explica amb la pissarra digital els passos a seguir amb cada programa una vegada comencem. Ja s’ha treballat anteriorment el processador de textos en altres activitats així que només el professor només es centra en explicar el funcionament de baixar la música i de l’Audacity amb les seves funcions més bàsiques.

Entrevistador: Un cop estan fets aquests àudio-contes, en teniu pensat fer-ne alguna publicació o cd pels alumnes?

Professor: Tenim un bloc a l’escola on hi inserirem els àudio-contes per tal que tothom els pugui escoltar i realitzarem alguna tipus de votació a través del bloc.

Entrevistador: Molt bé. Per finalitzar em podria dir la seva trajectòria com a docent i en aquesta escola?

Professor: Com a docent fa 7 anys que treballo i fa 4 que sóc coordinadora d’informàtica. En aquesta escola només porto aquest curs i sóc mestra d’informàtica a primària i coordinadora d’informàtica i TAC de l’escola.
En aquesta escola d’un poble gran amb molta immigració es treballa molt per projectes i això permet modificar alguns aprenentatges i poder anar adaptant-los al grup classe.
Pel que fa a les classes d’informàtica s’intenta treballar conjuntament amb les tasques que es realitzen a l’aula però potenciant la tecnologia amb activitats creatives que cada alumne pugui aportar una mica d’ell en cada treball i siguin més productives.

Entrevistador: Moltíssimes gràcies per la seva atenció i espero que aquest cas serveixi per altres docents que pensin en crear alguna activitat similar.





PERQUÈ EL MEU CAS REPRESENTA UN APRENENTATGE SIGNIFICATIU AMB LES TIC?

En aquest cas exposat hi ha diversos aspectes que necessiten un aprenentatge significatiu.
En un primer moment, s’ha exposat que a l’aula s’ha pautat i treballat prèviament el conte. Un cop ja tenen après el conte poden crear el que es demana amb la informació que s’ha cercat al Google.
Han de tenir alguns coneixements anteriors sobre cercar informació a Internet i  la utilització de processador de textos com Word o Open Office.
S’ha aprofitat que els alumnes estaven molt motivats en el tema del circ: hem vist pel·lícules, hem fet festes del circ i fins i tot l’escola s’ha convertit en un petit circ durant una setmana.
Aprofitant aquesta motivació es va plantejar què els agradaria treballar a l’aula d’informàtica per tal de plasmar el que havien après sobre el circ. Alguns volien fer esquemes, altres dibuixos... fins que es va proposar el fer àudio-contes i van estar molt il·lusionats.
Es va aprofitar per treballar la llengua i el coneixement del medi utilitzant les noves tecnologies i de manera creativa, no generant una activitat repetitiva per ells, on cada alumne fa una mostra exacte del que s’exposa o es vol ensenyar, sinó que s’ha cercat la motivació de cadascú i el que ells volien representar en el seu propi conte.
S’ha anat construint l’aprenentatge en bases que ells tenien ja establertes. Mitjançant coneixements que ells tenien i la seva pròpia imaginació s’ha anat donant forma a l’activitat.
Els alumnes han d’anar construint els coneixements en funció del que cadascú ja té après. No tots els alumnes comencen amb els mateixos coneixements del tema i amb aquesta activitat permetem que cadascú avanci segons les seves possibilitats i els seus coneixements previs.


El tema triat ha estat el circ però és aplicable 
amb qualsevol tema que motivi als alumnes.

Espero que us hagi agradat i us pugui ajudar en un futur!!

Bibiana Núñez

2 comentaris:

  1. Molt bona feina amb l'activitat 2.1. Jo em vaig decantar per l'altra i ara aprofito per veure com ho heu fet els que us vau decidir per la primera. Molts d'ànims per a la 2.3.

    ResponElimina